Hoofdsponsor
Mede mogelijk gemaakt door
Meeste deelnemers
7331 deelnemers
Langste lipdub
11 min. 32 sec.

Een lipdub is een videoclip die bestaat uit één lang shot, waarin een groep mensen een bekend liedje playbackt. Daarbij legt de camera een vooraf bedacht parcours af.

Het fenomeen raakte bij het grote publiek bekend toen een aantal in Irak gelegerde militairen uit Groot-Brittannië in 2005 het nummer ‘Is This The Way to Amarillo?’ vertolkte. De video werd wereldwijd een enorme hit op internet.

Op 22 mei 2011 speelde de Amerikaanse stad Grand Rapids in Michigan zichzelf in de kijker met een aanval op het wereldrecord Lipdub.
De aanleiding: het blad Newsweek had Grand Rapids uitgroepen tot ‘dying city’. De publiciteit was ongekend en zeer effectief.

De Grand Rapids Lipdub ging vrijwel direct viral en werd in de eerste vier maanden maar liefst 4,2 miljoen keer bekeken op YouTube. Medio 2011 kwam de lipdub zelfs de top 10 binnen van meest bekeken video’s wereldwijd.

Het filmpje was goed voor enorme hoeveelheden likes op verschillende social media platforms en werd ontelbare keren gedeeld. Bovendien besteedden traditionele media – zoals radio, tv en kranten – ook ruimschoots aandacht aan het project.

Volgens zeer conservatieve berekeningen was de Grand Rapids Lipdub in de eerste paar maanden goed voor ruim 15 miljoen contactmomenten, gebaseerd op aantallen views, tv-uitzendingen, artikelen, blogs en het social mediabereik.